اینترنت وسائل نقلیه چیست؟
با توجه به تعریف، اینترنت وسائل نقلیه یک شبکه تعاملی بزرگ متشکل از سرعت، موقعیت خودرو و اطلاعات مسیر است.  از طریق GPS، RFID، سنسورها، پردازش تصویر دوربین و سایر دستگاه ها، وسایل نقلیه می توانند محیط اطراف و جمع آوری اطلاعات سیستم خود را از طریق فن آوری اینترنت وسائل نقلیه کامل کنند. تمام وسایل نقلیه می توانند اطلاعات شخصی خود را در واحد پردازش مرکزی جمع آوری کنند. از طریق فناوری کامپیوتری، اطلاعات این وسایل نقلیه را می توان تجزیه و تحلیل و پردازش کرد، بنابراین برای محاسبه بهترین مسیر وسایل نقلیه مختلف، شرایط ترافیک را گزارش می دهد و چرخه سیگنال را در زمان تنظیم می کند
.
مفهوم شبکه های کامپیوتری از مفهوم اینترنت اشیا به اینترنت وسائل نقلیه و بر اساس پیشینه صنعت، تعریف شبکه های کامپیوتری نیز متفاوت است. تعریف سنتی شبکه های خودرو این است که برچسب الکترونیکی بارگیری شده در خودرو می تواند به طور موثر اطلاعات ویژگی و اطلاعات استاتیک و پویا از تمام وسایل نقلیه بر روی پلت فرم شبکه اطلاعات از طریق فن آوری شناسایی فرکانس را استخراج و استفاده کند. اینترنت وسائل نقلیه با توجه به الزامات عملکر های مختلف تمام وسایل نقلیه به طور موثر نظارت بر وضعیت عملیاتی و ارائه یک سیستم یکپارچه خدماتی را ارائه می دهد.



با توسعه فن آوری و صنعت شبکه خودرو، تعریف اینترنت وسائل نقلیه دیگر نمی تواند تمام جنبه های شبکه های خودرو را پوشش دهد. در تاریخ 27 اوت 2013، اتحادیه استراتژی نوآوری فنی صنعت خودرو در پکن تاسیس شد. این اتحادیه شامل 30 شرکت، از جمله 15 کارخانه وتولید کننده خودرو، اپراتورهای تلفن همراه، تولید کنندگان تجهیزات سخت افزاری، ارائه دهندگان خدمات نرم افزاری و موسسات تحقیقاتی مرتبط است. هدف این اتحاد، ارتقاء استفاده از فناوری شبکه های خودرو و اینترنت وسائل نقلیه برای بهبود عملکرد ایمنی و اقتصادی خودرو است. علاوه بر ارتقای خدمات نرم افزاری Telematics با استفاده از تلاش های مشترک صنایع مختلف برای حل مشکلات کلیدی و هماهنگ کردن توسعه است.
 
اینترنت وسائل نقلیه و حمل و نقل
پیشرفت های اخیر در فناوری وسیله نقلیه متصل ، به سرعت در حال دگرگونی سیستم های حمل و نقل بوده و در بازار سیستم اینترنت وسائل نقلیه در سراسر جهان فرصت های بسیاری ایجاد کرده است.

اینترنت وسائل نقلیه ، فناوری ای است که ارتباطات وشبکه های کامپیوتری را جهت ارسال و دریافت داده ها بین بخش های سازگار با فناوری ارتباطات و تقویت امنیت راننده و خودرو بخشیدن تجارب مشتری در بر دارد.
 
یکی از عمده ترین هزینه های عملیاتی ، قیمت سوخت بزرگترین تهدید برای بسیارس از افراد شاغل در این حوزه است. بنابراین ، کاهش مصرف سوخت برای دست اندر کاران این حوزه  از اهمیت زیادی برخوردار است.

امروزه با سیستم کنترل از راه دور از طریق بردهای دیجیتالی، مواردی مانند مسافت طی شده و میزان سوخت را کنترل کرد. از طرف دیگر با اینترنت وسائل نقلیه می توان با دستگاههای  GPS  مواردی از جمله شتاب ناگهانی ، ترمز سخت و زمان غیرفعال رانندگان خودور ها را از مدیریت نمود.

تمامی این عملکرد های وسیله نقلیه اینترنت وسائل نقلیه را قادر می سازد تا در مواردی مانند هنگام عبور یک عابر پیاده ، یک شی یا وسیله نقلیه دیگر به رانندگان هشدار داده و به طور خودکار سرعت خودرو را برای اجتناب از تصادف کم کند.
 
اینترنت وسائل نقلیه و مشتری
رضایت مشتری در اینترنت وسائل نقلیه یک اصل مهم  برای ارتقا کسب و کار  است. هر چند با نظارت بر ترافیک به صورت بلا درنگ به هنگام رانندگی در جاده از تمامی جنبه ها خصوصا از لحاظ عملی کارآمد است. اینترنت وسائل نقلیه با فناوری GPS به مدیران کنترل اینترنتی امکان می دهد مکان دقیق وسیله نقلیه را تعیین کنند. سپس با دریافت اطلاعات فوق  همراه  با تصاویر نظارتی در مرکز کنترل ، قادر خواهند بود ترافیک بالقوه متناسب با موقعیت فعلی خودرو را شناسایی کرده و سپس راننده را برای استفاده از آخرین فناوری های انتقال مسیری کارآمدتر راهنکایی می کنند.
 
اینترنت، وسایل نقلیه و تکنولوژی
اینترنت وسائل نقلیه انقلاب تکنولوژیکی است  که در عصر ما همه صنایع را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. آرزوی ما برای هوشمند سازی دستگاه‌های متصل به هم در حال رشد است. به همین دلیل است که اینترنت همه چیز دور و بر ما و به عبارت دیگر تمام زندگی ما شده است. در حقیقت، پیش‌بینی شده‌است که تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت تا سال ۲۰۲۵ به ۶۴ میلیارد برسد، تا از ۱۰ میلیارد در سال ۲۰۱۸ افزایش یابد. آن اشیا فیزیکی را با توانایی برقراری ارتباط و تعامل با یکدیگر تقویت می‌کند.
 


شهرهای ما نیز در حال هوشمندتر  شدن هستند. این کار به وسایل نقلیه متصل اجازه می‌دهد تا به آرامی به صورت خودکار تبدیل شوند، اما هیچ یک از این ها بدون شبکه پیشرفته جدید امکان پذیر نخواهند بود.

یک عضو کلیدی، که از جمله دلایل رشد سریع در این سیستم هاست ،استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا در اینترنت وسایل نقلیه است. این کار به خودروها اجازه می‌دهد تا اطلاعات، کارایی و مهم‌تر از همه با زیر ساخت‌ها شبکه‌های سیار مبادله کنند.
 
اینترنت وسائل نقلیه تکامل یافته اینترنت اشیا متعارف است که به شبکه نهادهاای مختلف مانند وسایل نقلیه، عابران، جاده‌ها، پارکینگ و زیرساختار شهر اشاره می‌کند و ارتباطات زمانی واقعی بین آن‌ها را فراهم می‌کند.
 
وسایل الکترونیکی مورد استفاده برای آن شامل سیستم‌های کنترل کننده، حسگرها، ترمزها و  GPS هستند. یک نیاز واضح  برای ارتباط بهتر و اتصال بین خودروها وجود دارد. همان طور که آن‌ها به موجودیت‌های هوشمند تبدیل می‌شوند، ماشین‌ها تبدیل به بخش مهمی از شهرهای هوشمند شده‌اند.

نیاز های فنی در اینترنت وسائل نقلیه
 
استفاده از بازار خودرو در اینترنت وسائل نقلیه امروزه کار دشواری است. به طور متوسط این سیستم در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیون خط کد نرم‌افزاری دارد که نیازمند روش ها و تکنیک‌های برنامه‌نویسی پیشرفته است. اینترنت وسایل نقلیه می‌تواند با ارائه به روزرسانی های موجود در کدهای تعبیه‌شده، به سطح بالایی از رضایت مشتری دست خواهد یافت. این مجموعه ها  قادر به ارائه خدمات جدید هستند که به افزایش درآمد خدمات چارچوب کمک می‌کند.
 
همه حسگرهای نصب‌شده در وسایل نقلیه، پایانه‌های هوشمند، و پلت فرم‌ها در سرتاسر زیرساخت شهری مدرن پخش شده‌اند، در حالی که اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند، به طور ایمن ارتباط برقرار می‌کنند. براساس این داده‌ها، خودروها در زمان واقعی هدایت می‌شوند.  
      
نکته مهم در اتصال اینترنت وسائل نقلیه این است که  به تولید کنندگان اجازه می‌دهد تا هر گونه نقص در محصولات خود را شناسایی کرده و قابلیت اطمینان را بهینه کنند. این نگهداری پیشگیرانه خطرات ناشی از شکست‌ها یا شرایط اضطراری را به حداقل کاهش می‌دهد. هم چنین به تولید کنندگان این توانایی را می‌دهد که نسخه‌های نرم‌افزاری بهبود یافته را با ویژگی‌های جدیدی به فروش برسانند. اینترنت وسایل نقلیه هنوز بیشتر از یک حوزه تحقیقاتی صنعتی است. این بدان معناست که تنها بخش کوچکی از این تحقیق در دسترس عموم قرار دارد. با وجود تکنولوژی نسبتا جوان، مفهوم آن هنوز با چالش‌های بسیاری روبرو است. هنگامی که هر گونه نگرانی امنیتی برطرف شود، اینترنت وسایل نقلیه به طور اساسی تجربه رانندگی را تغییر می‌دهد. پیاده‌سازی زیرساختار شهر هوشمند و ارتباط آن با وسایل نقلیه ما از طریق اینترنت، آن را امن‌تر از همیشه خواهد ساخت.


منبع: medium.com